Microsoft Dynamics NAV 2018 er her

Fredag 1. desember ble NAV 2018 tilgjengelig. Dynamics NAV 2018 er bedre integrert med Microsofts øvrige produkter og det gir nye muligheter. De er koblet til hverandre i samme miljø: for eksempel Dynamics 365 applikasjoner, PowerApps, Flow, Office 365, Power BI og tredjepartsprogrammer.

 
 

Siden Microsoft Dynamics NAV 2017 har Microsoft blant annet introdusert eller forenklet følgende funksjoner og funksjonalitet: 

Oppsett og konfigurasjon

Microsoft har lagt til en installasjons- og utvidelsesknapp i navigasjonsruten for bedriftsadministrator og regnskapsfører. Fra listen over handlinger kan du åpne nesten alle oppsettsidene, enten assistert eller manuelt. Du kan også åpne oppsettsider for serviceforbindelser og utvidelser. Tredjepartsutvidelsesleverandører kan legge til handlinger i listen.

I manuell oppsett refererer hver handling til et område, for eksempel generelt, finans og system. Raden for hver oppsettside har søkeord som lar deg både søke på tvers av oppsettsider og filtrere på listen så du bare ser oppsettssider innenfor et gitt område.

Brukeroppsett 

Dynamics NAV 2018 kan du opprette oppgaver for å minne deg på arbeid som skal gjøres. Du kan lage oppgaver som kun gjelder deg. Du kan tildele oppgaver til andre. Du kan bli tildelt en oppgave av andre i organisasjonen din.

 
 

Hvis du vil slette alle eller noen brukeroppgavene, kan du bruke rapporten Slett brukeroppgaver. På forespørselssiden kan du angi filtre for å finne ut hvilke oppgaver som skal slettes.

Cognitive Services / kognitive tjenester
Helt nye funksjoner i Dynamics NAV 2018 inkluderer Microsofts kognitive tjenester. Disse tjenestene bruker avanserte algoritmer som tillater brukere å samle kunstig intelligens i applikasjonene. Løsningen kan analysere et bilde, for eksempel av et produkt, automatisk identifisere elementet i bildet og deretter plassere dette elementet i en konkret og riktig sammenheng eller kategori med andre relaterte elementer. Automatisk ansikts-, tale- og språkgjenkjenning kan brukes i HR-sammenheng og automatiseringsprosedyrer. Produktgjenkjenning plasserer elementer i de riktige kategoriene ved å gi mye mer automatisering i produktstyring.

Ny og forbedret Power BI integrasjon
Dynamics NAV gir Business Intelligence der du trenger det. Med den nye Power BI-rapporteringskontrollen kan du gjøre Power BI-rapportene dine ved å gjøre dem synlige fra de mest brukte listene i Dynamics NAV. Ikke bare kan du se Power BI-rapporter du velger, men du kan også samhandle og filtrere rapportene ved å velge poster fra den tilknyttede listesiden.

 
 

Oppdatert integrasjon med Dynamics 365 for salg
Nå er det enkelt å koble til Dynamics 365 for Sales-løsning. Med hjelpeoppsettet kan du synkronisere dataene dine over de to appene, inkludert salgsordrer, varelager, måleenheter og valutaer. Den eksisterende integrasjonen med appen, tidligere kjent som Dynamics CRM, har blitt rebranded og forenklet for å fungere bedre. 

 
 

Forhåndskonfigurerte Excel-rapporter
Bedriftsansvarlig og regnskapsrollsenter har et nytt alternativ i båndet for Excel-maler. Fra listen Excel Maler kan brukere velge en forhåndskonfigurert rapport som er klar til å skrives ut fra Excel.

 
 

Integrasjons API
For å gi utviklere og tjenesteleverandører mulighet til enkelt å integrere med Microsoft Dynamics NAV, legger Microsoft til en REST API basert på webtjenester med brukervennlig autentisering.
Enhetene i API kan brukes alene eller i kombinasjon med utvidelser når det er behov for å legge til brukergrensesnittelementer eller forretningslogikken Dynamics NAV. Den første iterasjonen av API publiserer vanlige rekordtyper, inkludert bedriftsinformasjon, kunde, leverandør, ansatt, vare (produkt), salgsordre, salgsfaktura, konto og journal.

Tilpass arbeidsområdet ditt
Tilpass arbeidsområdet etter din smak og arbeidsstil! Med vårt kommende personaliseringsverktøy som er bygget direkte inn i Dynamics NAV, tar det bare noen få klikk å vise de riktige dataene for din rolle og din virksomhet, eller optimalisere for datainngang i nettleseren. Denne funksjonen er nå også tilgjengelig via webklienten. 

Forhåndsvis og skriv ut rapporter
Fakturaer, skatterapporter, sjekker og balanser - med Microsofts kommende Rapport Preview-funksjon vil alle typer rapporter vises direkte i Dynamics NAV uten at de å må lastes ned som en fil. Det vil også være mulighet for å skrive ut filen direkte fra nettleseren. Disse funksjonene er nå også tilgjengelig via webklienten. 

Les mer om nyheten om Microsofts Dynamics NAV 2018 her (engelsk side). 

 

Suksesshistorien Continia Document Capture

Osebergs mestselgende add'on siste 2 år heter Document Capture og er en løsning for innskanning, tolkning og godkjennelsesrutiner for fakturaer. Mer enn 25 av Osebergs kunder har tatt det i bruk i 2016 og 2017. Løsningen har over 5000 NAV installasjoner på verdensbasis, med over 100.000 brukere totalt.

Osebergs mestselgende add'on siste 2 år heter Document Capture og er en løsning for innskanning, tolkning og godkjennelsesrutiner for fakturaer. Mer enn 25 av Osebergs kunder har tatt det i bruk i 2016 og 2017. Løsningen har over 5000 NAV installasjoner på verdensbasis, med over 100.000 brukere totalt.

Automatisk behandling og tolkning av fakturainnhold fjerner 90% av manuell tasting av data

  • Frigjør tidsbruk på regnskap og øk presisjon i inndata og mulighet for å legge til diverse andre filvedlegg for brukeren sammen med kjøpsfakturaen.

Godkjennerfunksjon i NAV for alle brukere med full oversikt over hvilke bilag som er på flyt

  • Alle godkjenninger kan skje der brukeren jobber i NAV, eller webklient for andre brukere, null fysisk papirflyt gir 100% oversikt hele tiden med sporing av hvem godkjente hva når, og hva som mangler godkjenning.

Digitalt arkiv på inngående dokumenter når og hvor brukeren behøver det

  • Sterk søkefunksjon for NAV dokumentet som også søker etter leverandørs tekst i selve PDF fakturaen. Dokumentet ligger lagret til bilaget og på leverandørkortet slik at brukerne når som helst finner fakturaen i sin originalversjon i ettertid.

Match av innkjøpsordre mot leverandørs faktura

  • Automatisk linjematching av fakturaens linjer mot Innkjøpsordrens linjer automatiserer korrekt føring og kontrollerer faktura mot mottak.

Støtte for mottak av EHF fakturaer

  • Flere og flere leverandører sender EHF, med egen E-faktura modul kan også EHF filer mottas rett inn i NAV
 
 

Pris er skalert basert på antall brukere:

Priseksempel for inntil 19 brukere med opptil 1000 skannede sider per måned: Tilsammen 3 dager for installasjon, oppsett og kurs.            Leiepris på programvare fra kr 1.300,- per måned. 

Ved interesse kontakt Øystein Aker på mail , evt 924 00 978

Vi søker systemutvikler

Som en av Norges største aktører på forretningssystemet Microsoft Dynamics NAV, med fokus på utvalgte bransjer er i vekst og søker nå etter en systemutvikler for løsningen Microsoft Dynamics NAV. 

Vi søker etter en ny utvikler som ønsker å delta aktivt i store deler av system/utviklingsfasen mot kunder innen analyse, design og programmering.

Sentrale arbeidsoppgaver:

  • Analyse, design og utvikling av Microsoft Dynamics NAV løsninger med fokus på .Net teknologi
  • Følge opp og videreutvikle eksisterende kunder/oppdrag/løsninger
  • Bidra med løsningsutarbeidelse
  • Delta i implementeringsprosjekter

Videre ser vi etter en som kan engasjere og inspirere både kunder og kolleger og som har et genuint ønske om å levere gode løsninger til våre kunder. Du har stå-på-vilje og evner å jobbe både selvstendig og i team.

Ønsker mht. formell bakgrunn og erfaring:

  • Høyere formell utdannelse innen IT / systemutvikling
  • Du har 2-4 års relevant arbeidserfaring fra Microsoft teknologi slik som .Net, C# og MS SQL.
  • Du har erfaring fra ERP løsninger og da gjerne Microsoft Dynamics NAV og/-eller erfaring fra operativ implementering av løsninger og forbedringer
  • Håndterer aktiviteter og tidsfrister på en strukturert og profesjonell måte

Det er et krav at du må beherske et av de skandinaviske språk flytende i tillegg til engelsk.

Ønsker du kontakt med oss. Ring vår rådgiver: Trond Are Hansen på telefon 930 88 400. 

Send CV og kortfattet søknad hvor du skriver litt om din motivasjon til å søke akkurat denne stillingen til: tah@viso.no 

 

Arbeidssted:    Oslo

Søknadsfrist:   Snarest

Tiltredelse:      Etter avtale

Cortana gir deg bedre kontroll

I dag deltar vi på DynUG høstkonferanse på Scandic Oslo Airport. Konferansen er arrangert av brukere på Dynamics produktene i Norge. Her vil teamansvarlig for industri, Tore Myhre snakke om hva Cortana er, hvordan forretningssystemer kan utnytte kunstig intelligens og maskinlæring som er på full fart inn i norske bedrifter. Tore viser hvordan du får bedre prognoser for vareforbruk og likviditet med Cortana og NAV 2017. Mest kjent er nok Cortana som en personlig digital assistent, men systemet kan mye mer.

– Du kan søke informasjon og snakke med Cortana for å få hjelp eller du kan la Cortana holde orden på dine oppgavelister eller sende mail for deg. Jo mer du bruker Cortana, jo bedre blir resultatet. Men du får også høyttalere du kan snakke med, og smarttermostaten GLAS, som kan justere romtemperatur, se på luftkvalitet inne og ute, sjekke energiforbruket og hente informasjon fra kalenderen din.

Microsoft sine skybaserte systemer er basert på operativsystemet Azure. Som en del av dette inngår Azure ML Language (Azure Machine Learning Language). Her åpnes det for å sette opp egne modeller for maskinlæring som kan kombinere informasjon fra flere systemer til å utføre smarte handlinger, basert på innsamlet informasjon.

– I Microsoft Dynamics NAV og Dynamics 365 kan teknologien benyttes til å vurdere bedriftens behov for likviditet og salgsprognoser fremover. Det kan tilpasse til å gjelde alle data bedriften sitter på, og ved å trekke inn data fra andre kilder eller systemer kan løsningen gi uante muligheter, forklarer Myhre.

Spesielt interessant kan det være å bruke informasjon fra PowerBI eller annen ledelsesinformasjon og kombinere dette med ERP- eller CRM-systemet i bedriften.

– Under DynUG-konferansen tar vi blant annet ta for oss Forecasting Model for Microsoft Dynamics 365, som er utviklet i samarbeid med Microsoft og Cortana. Vi vil forklare hvordan Cortana i denne sammenhengen bidrar til å prognostisere fremover basert på historikk tilbake i tid. I tillegg vil vi vise konkrete eksempler på data der dette er relevant i bruk, samt gi et innblikk i mulighetene for å bruke dette i andre sammenhenger.

Vi søker Senior fagkonsulent(er) – handel

Som en av Norges største aktører på forretningssystemet Microsoft Dynamics NAV, med fokus på utvalgte bransjer er i sterk vekst, søker vi nå etter 2 nye konsulenter som kan være med på å bygge videre på vår ERP satsing innen handels- og kjedevirksomheter. 

De personene vi søker har kompetanse innen et eller helst flere av følgende områder:

  • Du har praktisk erfaring fra virksomheter innen handel og kjededrift
  • Forretningsprosesser (du kommer enten fra økonomi- eller logistikk området).
  • Erfaring med implementering av ERP-systemer (leverandør eller kundesiden)
  • Erfaring fra eller med konsulentbransjen
  • Kjennskap til metodeverk for implementering av forretningssystemer

Videre ser vi etter en strukturert person som kan engasjere og inspirere både kunder og kolleger og som har et genuint ønske om å levere gode og langvarige løsninger til kundene våre. Du har stå-på-vilje og evner å jobbe både selvstendig og i team. Du motiveres av å skape gode resultater.

Ønsker til formell bakgrunn og erfaring:

  • Høyere formell utdannelse innen økonomi/adm./logistikk eller IT
  • 3-5 års erfaring fra bruk av ERP løsninger og da helst fra Microsoft Dynamics NAV eller AX
  • Ønskelig med konsulenterfaring eller superbrukererfaring innen ERP

Arbeidssted for stillingen vil være Oslo sentrum.

Det er et krav at du må beherske et av de skandinaviske språk flytende i tillegg til engelsk.

Ønsker du kontakt med oss. Ring/mail vår rådgiver: Trond Are Hansen på telefon 930 88 400 / tah@viso.no  

Send CV og kortfattet søknad hvor du skriver litt om din motivasjon til å søke akkurat denne stillingen til: tah@viso.no 

Søknadsfrist snarest – innkomne søknader behandles fortløpende.

Se hele søknaden på finn.no

Kom og hør oss på DynUG i september

Oseberg deltar i år med innlegg på DynUG (Dynamics User Group Norge) sin konferanse Scandic Oslo Airport hotel 20. og 21. september.

Konferanse er arrangert av brukere på Dynamics produktene i Norge. Oseberg vil delta med nyheter rundt bruk av Cortana for prognoseberegning av varesalg og likviditetsanalyse i Dynamics NAV.

Team ansvarlig for industri, Tore Myhre vil presentere dette. 

Se her for agenda og innhold for konferansen

Velkommen til årets kundedag!

Torsdag 28. september inviteres du til årets kundedag sammen med oss i Oslo.

Vi fyller dagen med spennende foredrag og faglig innhold på Gamle Losjen. Blant temaene i år er digitalisering og hvilke muligheter som finnes når du kombinerer CRM, Office365, PowerBI og Cortana med Microsoft Dynamics NAV.

Agenda for dagen

På ettermiddagen blir det spennende Spøkelsesvandring på Akershus Festning, etterfulgt av middag på Gamle Logen.

Vi minner om at kundedagen med middag er gratis for deg som er kunde av Oseberg.

Vi håper å se deg!