Microsoft Dynamics NAV 2018 er her

Fredag 1. desember ble NAV 2018 tilgjengelig. Dynamics NAV 2018 er bedre integrert med Microsofts øvrige produkter og det gir nye muligheter. De er koblet til hverandre i samme miljø: for eksempel Dynamics 365 applikasjoner, PowerApps, Flow, Office 365, Power BI og tredjepartsprogrammer.

 
 

Siden Microsoft Dynamics NAV 2017 har Microsoft blant annet introdusert eller forenklet følgende funksjoner og funksjonalitet: 

Oppsett og konfigurasjon

Microsoft har lagt til en installasjons- og utvidelsesknapp i navigasjonsruten for bedriftsadministrator og regnskapsfører. Fra listen over handlinger kan du åpne nesten alle oppsettsidene, enten assistert eller manuelt. Du kan også åpne oppsettsider for serviceforbindelser og utvidelser. Tredjepartsutvidelsesleverandører kan legge til handlinger i listen.

I manuell oppsett refererer hver handling til et område, for eksempel generelt, finans og system. Raden for hver oppsettside har søkeord som lar deg både søke på tvers av oppsettsider og filtrere på listen så du bare ser oppsettssider innenfor et gitt område.

Brukeroppsett 

Dynamics NAV 2018 kan du opprette oppgaver for å minne deg på arbeid som skal gjøres. Du kan lage oppgaver som kun gjelder deg. Du kan tildele oppgaver til andre. Du kan bli tildelt en oppgave av andre i organisasjonen din.

 
 

Hvis du vil slette alle eller noen brukeroppgavene, kan du bruke rapporten Slett brukeroppgaver. På forespørselssiden kan du angi filtre for å finne ut hvilke oppgaver som skal slettes.

Cognitive Services / kognitive tjenester
Helt nye funksjoner i Dynamics NAV 2018 inkluderer Microsofts kognitive tjenester. Disse tjenestene bruker avanserte algoritmer som tillater brukere å samle kunstig intelligens i applikasjonene. Løsningen kan analysere et bilde, for eksempel av et produkt, automatisk identifisere elementet i bildet og deretter plassere dette elementet i en konkret og riktig sammenheng eller kategori med andre relaterte elementer. Automatisk ansikts-, tale- og språkgjenkjenning kan brukes i HR-sammenheng og automatiseringsprosedyrer. Produktgjenkjenning plasserer elementer i de riktige kategoriene ved å gi mye mer automatisering i produktstyring.

Ny og forbedret Power BI integrasjon
Dynamics NAV gir Business Intelligence der du trenger det. Med den nye Power BI-rapporteringskontrollen kan du gjøre Power BI-rapportene dine ved å gjøre dem synlige fra de mest brukte listene i Dynamics NAV. Ikke bare kan du se Power BI-rapporter du velger, men du kan også samhandle og filtrere rapportene ved å velge poster fra den tilknyttede listesiden.

 
 

Oppdatert integrasjon med Dynamics 365 for salg
Nå er det enkelt å koble til Dynamics 365 for Sales-løsning. Med hjelpeoppsettet kan du synkronisere dataene dine over de to appene, inkludert salgsordrer, varelager, måleenheter og valutaer. Den eksisterende integrasjonen med appen, tidligere kjent som Dynamics CRM, har blitt rebranded og forenklet for å fungere bedre. 

 
 

Forhåndskonfigurerte Excel-rapporter
Bedriftsansvarlig og regnskapsrollsenter har et nytt alternativ i båndet for Excel-maler. Fra listen Excel Maler kan brukere velge en forhåndskonfigurert rapport som er klar til å skrives ut fra Excel.

 
 

Integrasjons API
For å gi utviklere og tjenesteleverandører mulighet til enkelt å integrere med Microsoft Dynamics NAV, legger Microsoft til en REST API basert på webtjenester med brukervennlig autentisering.
Enhetene i API kan brukes alene eller i kombinasjon med utvidelser når det er behov for å legge til brukergrensesnittelementer eller forretningslogikken Dynamics NAV. Den første iterasjonen av API publiserer vanlige rekordtyper, inkludert bedriftsinformasjon, kunde, leverandør, ansatt, vare (produkt), salgsordre, salgsfaktura, konto og journal.

Tilpass arbeidsområdet ditt
Tilpass arbeidsområdet etter din smak og arbeidsstil! Med vårt kommende personaliseringsverktøy som er bygget direkte inn i Dynamics NAV, tar det bare noen få klikk å vise de riktige dataene for din rolle og din virksomhet, eller optimalisere for datainngang i nettleseren. Denne funksjonen er nå også tilgjengelig via webklienten. 

Forhåndsvis og skriv ut rapporter
Fakturaer, skatterapporter, sjekker og balanser - med Microsofts kommende Rapport Preview-funksjon vil alle typer rapporter vises direkte i Dynamics NAV uten at de å må lastes ned som en fil. Det vil også være mulighet for å skrive ut filen direkte fra nettleseren. Disse funksjonene er nå også tilgjengelig via webklienten. 

Les mer om nyheten om Microsofts Dynamics NAV 2018 her (engelsk side).